BCAA Supplementation Promotes Survival and Supports Cardiac and Skeletal Muscle Mitochondrial Biogenesis in Middle-Aged Mice

#1 von Markus , 13.10.2015 11:00

zwar schon aus 2010, enthält somit nichts neues, aber nett zusammengefasst in der Introduction:

Zitat

Introduction

Recent evidence points to a strong relationship between increased mitochondrial biogenesis and increased survival in eukaryotes. Branched-chain amino acids (BCAAs) have been shown to extend chronological life span in yeast. However, the role of these amino acids in mitochondrial biogenesis and longevity in mammals is unknown. Here, we show that a BCAA-enriched mixture (BCAAem) increased the average life span of mice. BCAAem supplementation increased mitochondrial biogenesis and sirtuin 1 expression in primary cardiac and skeletal myocytes and in cardiac and skeletal muscle, but not in adipose tissue and liver of middle-aged mice, and this was accompanied by enhanced physical endurance. Moreover, the reactive oxygen species (ROS) defense system genes were upregulated, and ROS production was reduced by BCAAem supplementation. All of the BCAAem-mediated effects were strongly attenuated in endothelial nitric oxide synthase null mutant mice. These data reveal an important antiaging role of BCAAs mediated by mitochondrial biogenesis in mammals.

Aging is a natural process that affects most biological functions and results in reduced resistance to stress, increased vulnerability to diseases (including cardiovascular disease, cancer, diabetes, sarcopenia, osteoporosis, and kidney disease), and increased probability of death. Among the plethora of biological phenomena affected by aging, the malfunction of mitochondria and the decrease of mitochondrial biogenesis, together with increased oxidative damage, seem to exert some of the most deleterious effects on the organism (Guarente, 2008 and López-Lluch et al., 2008). A variety of strategies that alleviate age-related deficits in mitochondrial biogenesis and activity, including calorie restriction (CR) and moderate physical exercise, promote survival in mammals. These interventions increase the expression of peroxisome proliferator-activated receptor γ coactivator-1α (PGC-1α, a master regulator of mitochondrial biogenesis and reactive oxygen species [ROS] defense system) and of sirtuin 1 (SIRT1, a member of the sirtuin family linked to life span extension, enhanced mitochondrial biogenesis, and decreased ROS production), thus reducing oxidative damage in metabolically active tissues of mice and humans (Civitarese et al., 2007, Nisoli et al., 2005 and Ristow et al., 2009). The CR effects on mitochondrial biogenesis are due, at least in part, to induction of endothelial nitric oxide synthase (eNOS) expression (Nisoli et al., 2005). Indeed, eNOS null mutant (eNOS−/−) mice are characterized by a reduced life span (Li et al., 2004), due to age-related diseases (Cook et al., 2003), and by a reduced mitochondrial biogenesis (Nisoli et al., 2003 and Nisoli et al., 2004) and SIRT1 expression (Nisoli et al., 2005).

Although CR has beneficial effects in humans (Heilbronn et al., 2006), such a dietary regimen is unlikely to be widely adopted in the elderly. As such, many researchers have focused on the development of CR mimetic compounds providing some of the benefits of dietary restriction without reduction in caloric intake (Ingram et al., 2004). Such attempts have been only partially successful in experimental models up to now and are not imminently feasible for humans.

Recent intriguing results indicate that amino acids leucine, isoleucine, and valine extend chronological life span in Saccharomyces cerevisiae ( Alvers et al., 2009), thus identifying branched-chain amino acids (BCAAs) as potential candidates in promoting survival. We investigated whether long-term dietary supplementation with a specific BCAA-enriched mixture (BCAAem) that improves age-related disorders in animals and humans ( Pansarasa et al., 2008 and Solerte et al., 2008a) also promotes mice survival. Here, we demonstrated that the BCAAem supplementation increased average life span of male mice, and this was accompanied by increased mitochondrial biogenesis and SIRT1 expression both in cardiac and skeletal muscles, unlike adipose tissues and liver of middle-aged mice. Further, the muscle ROS defense system genes were upregulated by BCAAem supplementation, resulting in decreased indices of oxidative damage

.

http://www.sciencedirect.com/science/art...550413110003049

„Wenn man sich die Methoden betrachtet mit denen die Pharmaindustrie die Entscheidungsträger unter Druck setzt, so gehören die eigentlich in die mafiösen Strukturen.“
Uwe Dolata (Kriminalhauptkommissar) in "Das Pharmakartell: Wie wir als Patienten betrogen werden", Frontal21, 2008.

Markus

RE: BCAA Supplementation Promotes Survival and Supports Cardiac and Skeletal Muscle Mitochondrial Biogenesis in Middle-Aged Mice

#2 von Thomas , 13.10.2015 17:29

Nehmt ihr BCAA's?
Wieviel?
Und wann? Vor dem Training?

Thomas  
Thomas

RE: BCAA Supplementation Promotes Survival and Supports Cardiac and Skeletal Muscle Mitochondrial Biogenesis in Middle-Aged Mice

#3 von Chris (edubily) , 13.10.2015 17:56

Mit Verlaub: Wieso nicht einfach um's eNOS-System kümmern?

Wir präsentieren Möglichkeiten, nicht die Lösung.

Chris (edubily)
Admin

#4 von Thomas , 13.10.2015 18:04

Danke Chris
Damit ist meine erste Frage beantwortet

Was ist mit 2 und 3?

Thomas  
Thomas

#5 von Chris (edubily) , 13.10.2015 18:10

Dazu gibt's sogar einen Guide

Chris (edubily)
Admin

#6 von Thomas , 13.10.2015 19:34

Welchen?
Jetzt sag nicht der NO Guide

Thomas  
Thomas

#7 von Steffen , 14.10.2015 09:45

Hi Chris,

OK du hast das gesagt damit man den Guide kauft - dann verrat uns wenigenstens welchen.

Grüße
Steffen

Steffen  
Steffen

#8 von Chris (edubily) , 14.10.2015 09:47

Hi Steffen,

in erster Linie schreibe ich Guides nicht, dass ich Geld-Scheine durch die Gegend werfen kann, sondern dass man Wissen einmal aufarbeitet, zusammenfasst und dann unendlich oft verteilen kann, ohne, dass ich ständig die gleichen Inhalte wiederholen muss.

Daher verweise ich an die Guides. :-)

BCAA-Supplementation wirkt in dem vom Markus genannten Zusammenhang via eNOS, also Stickstoffmonoxid.

BCAA werden a) nichts bringen, wenn das nicht funktioniert (siehe oben) und b) würde es ausreichen, das eNOS-System an sich zu modulieren!

LG, Chris

PS: Ich meine natürlich den NO-Guide.

Chris (edubily)
Admin

#9 von Steffen , 14.10.2015 10:05

Hi Chris,

ja Sorry - glaube ich gern - hätte mir bei einem Verweis auf einen Guide nur gewünscht, daß der Verweis konkret einen nennt und nicht das es einen gibt. ;)

Grüße
Steffen

Steffen  
Steffen

#10 von Thomas , 14.10.2015 11:52

Hallo Chris,

Mit allem Respekt vor deiner Arbeit aber es klingt dann doch etwas wie "Umsatz machen"
Was ich auch aufgrund deiner Arbeit und angagement vollkommen ok finde.
Dummerweise ist der NO Guide der Einzige den ich noch nicht habe.
Werde ihn mir dann aber zulegen wenn ich den Energie Guide durch habe.

Trotzdem schade, dass solche Fragen hier im Forum dann nicht mehr beantwortet werden und nur auf einen Guide verwiesen wird, das war "früher" ohne Kommerz anders

Trotzdem danke

Thomas  
Thomas

#11 von CaptainHungerhaken , 15.10.2015 09:13

Ja, der böse Kommerz. Wünschen wir uns nicht alle die guten Sowjets zurück die mutig und ehrenhaft gegen die verbrecherischen Kapitalisten ins Feld zogen?
Ich bin mir sicher auch du wirst den Wunsch deines Chefs nach unbezahlter Mehrarbeit niemals ausschlagen, bist ja aus Überzeugung dabei! Nicht wegen Kommerz.

Wir alle hier können froh darüber sein das wir hier überhaupt so unfassbar viele und unfassbar nützliche Informationen erhalten, und das für null komma gar nix!

CaptainHungerhaken  
CaptainHungerhaken

#12 von bruno , 16.10.2015 09:05

Zitat von CaptainHungerhaken im Beitrag #11

Wir alle hier können froh darüber sein das wir hier überhaupt so unfassbar viele und unfassbar nützliche Informationen erhalten, und das für null komma gar nix!

Dem kann ich nur beipflichten!

bruno  
bruno

#13 von exii , 16.10.2015 10:34

für geballtes Wissen zahl ich auch gerne :)

exii  
exii

Cranberries (Oxycoccus quadripetalus) inhibit lipid metabolism and modulate leptin and adiponectin secretion in 3T3-L1 adipocyte
Carbohydrate availability and exercise training adaptation: Too much of a good thing?

disconnected Foren-Chat Mitglieder Online 6
Xobor Einfach ein eigenes Forum erstellen